ریبال مین برد تلویزیون ال جی مدل LW , LV , LED , LH , LCD

ریبال مین برد الجی

ریبال مین برد تلویزیون ال جی مدل LW , LV , LED , LH , LCD

ریبال کردن یکی از عملیات های الکترونیکی است که در مرکز تعمیر تلویزیون رایان برای تعمیر تلویزیون ال جی مدل های LW , LV , LED , LH , LCD انجام می شود. در ادامه بیشتر با این عملیات آشنا می شویم:


در طراحی مین برد چند مدل از تلویزیون های ال جی مانند LW , LV , LED , LH , LCD از نوعی طراحی خاص استفاده شده که باعث ایجاد ایراد مشترک در بین آنها شده است. در این شکل از طراحی در مین برد دستگاه یک ای سی چیپ بعنوان قطعه اصلی در نظر گرفته شده که در اکثر وظایف مین برد دخالت دارد.

معمولا در طراحی مین بردها طبقات مختلفی در نظر گرفته می شود و هر طبقه قطعات خاص خود را دارد. مثلا در بخش HDMI یک آی سی بعنوان پردازنده اولیه و سوئیچ در نظر گرفته می شود و خروجی این آی سی به چیپ اصلی ارسال می شود. اما در طراحی خاصی که مورد بحث ماست چیپ اصلی مین برد در اکثر عملیات های برد دخالت دارد و بسیاری از قطعات دیگر در این آی سی ادغام شده است. در مثال آورده شدن پردازش اولیه و سوئیچ HDMI هم به آی سی چیپ اصلی برد اضافه شده است.

تجمیع قطعات مختلف در قالب یک آی سی و مجتمع شدن آنها باعث شده که توان تلفاتی این آی سی بالا رفته و در حین کار حرارت زیادی تولید شود. از سوی دیگر المانی که بعنوان خنک کننده این آی سی در نظر گرفته شده بعلت محدودیت فضا کوچکتر از اندازه مورد نیاز طراحی شده و نتیجه اینکه میزان حرارت آی سی بیشتر از حد معمول است.

همانطور که در عموم نوشته های مرتبط با کاهش استهلاک قطعات الکترونیکی گفته ایم گرما اصلی ترین عامل ایجاد استهلاک در قطعات الکترونیکی است و تولید و میزان افزایش آن رابطه مستقیم با خرابی قطعات مختلف دارد.

در مین برد تلویزیون های ال جی مدل LW , LV , LED , LH , LCD حرارت بالای آی سی چیپ باعث می شود که به مرور زمان قلع های متصل کننده آی سی به مدار دچار نوعی ایراد الکترونکی شود که به آن لحیم سردی و یا قلع مردگی می گویند. در این حالت با وجود اثصال ظاهری ، اتصال واقعی از بین می رود و باعث ایجاد ایرادهای مختلف می شود.

 در خرابی مین برد مدل های LW , LV , LED , LH , LCD

  • ظاهر شدن لوگوی ال جی و ماندن روی آن
  • ظاهر شدن لوگوی ال جی و قطع شدن تصویر
  • چشمک زدن چراغ پاور دستگاه و روشن نشدن تلویزیون
  • ایجاد عوجاج در تصویر

ریبال ، ریورک یا ریسلدر ؟

ریبال (reball)

عملیات مورد نیاز برای تعمیر برد معیوب در این حالت شامل برداشتن آی سی و تعویض قلع خاص (BALL) پایه های آی سی است که به آن ریبال (reball) می گویند. در کنار ریبال که تعمیر اصلی مورد نیاز برای این ایراد است عملیات های مشابهی وجود دارد که عبارتند از :

ریسلد (resold)

در عملیات ریسلد معمولا پایه های آی سی بوسیله مایع فلکس که تجدید کننده قلع است پوشانده شده و سپس حرارت داده می شود. این عملیات باعث تجدید قلع و در نتیجه اتصال مجدد پایه ها می شود.

در صورتی که آی سی آسیب ندیده باشد ریسلد آی سی باعث رفع اشکال می شود اما بدلیل تغییر ماهیت قلع بعد از مدتی مجحددا ایراد ایجاد می شود.

ریورک (rework)

عملیات ریورک کاملتر از ریسلد است و آی سی چیپ با حرارت دادن جدا می شود و اقدامات احیا کننده برای توپ های قلع (ball) انجام می شود اما آنها تعویض نمی شود و مجددا آی سی بوسیله حرارت در محل خود نصب می شود.

برای انجام عملیات ریبال نیاز به دستگاه bga وجود دارد که متاسفانه اکثر تعمیرکارن بدلیل نداشتن این ماشین به صورت دستی اقدام به حرارت دادن آی سی با هیترهای معمولی آنالوگ می کنند که گاها حرارت خروجی با میزان تنظیم شده تا 100 درجه اختلاف دارد.

انجام این نوع تعمیر مین برد در اکثر مواقع با شکست مواجه می شود و حتی اگر در مواردی ظاهرا تغییری ایجاد شود پایدار نبوده و بعد از استفاده چند روزه مجددا ایراد به حالت اول ظاهر می شود.

ریبال مین برد تلویزیون ال جی مدل LW , LV , LED , LH , LCD در مجموعه رایان بوسیله دستگاه BGA پیشرفته و تمام اتوماتیک و در کوتاهترین زمان ممکن انجام می شود تعمیر انجام شده مدت 6 ماه گارانتی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

چت و تماس واتساپ
1
چت و تماس واتساپ
سلام
نیاز به راهنمایی دارید؟
تماس با ما