نکات مهم انتخاب تلویزیون؛ مشخصات یک تلویزیون خوب چیست ؟

نکات مهم انتخاب تلویزیون؛ مشخصات یک تلویزیون خوب چیست ؟

راهنمای خرید تلویزیون

امروزه با گسترش تکنولوژی و متنوع بودن مدل‎‌ خرید تلویزیون با کیفیت یکی از دغدغه‌های کاربران است. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مقاله نکات مهم در خرید تلویزیون را آموزش دهیم تا با توجه به آنها بتوانید بهترین تلوزیون را بخرید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گاهی در زمان خرید تلویزیون، فروشندگان معیارهای مختلفی را برای انتخاب تلویزیون به شما اعلام می‌کنند. بعضی از این موارد بدلیل سودجویی فروشنده و فروش تلویزیون اعلام می‌شود و به هیچ وجه درست نیست. برای اینکه در این زمان گول افراد فریبکار را نخورید باید در زمان خرید تلویزیون اطلاعات دقیقی از ویژگی و امکانات مورد انتظار تلویزیون‌ داشته باشید.

بهترین سایز تلویزیون چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید، سایز تلویزیون است. با توجه به اینکه تلویزیون را برای چه محلی خریداری می‌کنید، می‌توانید مناسب‌ترین سایز را انتخاب کنید. به طور مثال اگر تلویزیون را برای فضاهای کوچک مثل اتاق خواب یا آشپزخانه استفاده می‌کنید بهتر است تلویزیون‌های کوچکتر در سایز‌های 24-32 اینچی خریداری کنید. ولی اگر از تلویزیون برای فضای بزرگتر مانند اتاق کنفرانس، فروشگاه، اتاق پذیرائی و … استفاده می‌کنید، بهتر است تلویزون‌های بزرگتر از 40 اینچ خریداری کنید.

نکته مهم دیگر در انتخاب سایز تلویزیون، فاصله افراد تا صفحه نمایش تلویزیون است. در ادامه فاصله استاندارد فرد تا تلویزیون برای سایز‌های مختلف تلویزیون آورده شده است.

اندازه تلویزیون (اینچ)حداقل (سانتی‌متر)حداکثر فاصله (سانتی‌متر)
32120240
40150300
48182365
54205415
60225450
تماشای تلویزیون
در زمان انتخاب تلوزیون به فاصله استاندارد فرد تا تلویزیون دقت کنید زیرا اگر رعایت نشود می‌تواند عوارضی مانند ضعیف شدن چشم را به دنبال داشته باشد.
تعمیر تلویزیون با آچارباز

برای تعمیر تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

 ۰۴۱۳۵۵۵۵۵۲۷

در زمان انتخاب تلویزیون به وضوح تصویر توجه کنید

بعد از انتخاب سایز مناسب، وضوح تصویر (رزولوشن تلویزیون) یکی از نکات مهم در خرید تلویزیون است. هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت‌تر، شارپ‌تر بوده و جزئیات واضح‌تر قابل مشاهده است. در ادامه با انواع وضوح تصویر یا رزولوشن تلویزیون آشنا می‌شویم:

تلویزیون  SD

تلویزیون‌های SD کمترین رزولوشن (480P) را در بین تلویزیون‌های موجود در بازار دارند به طوریکه بسیاری از جزئیات در صفحه نمایش این تلوزیون‌ها بدرستی قابل مشاهده نیست.

تلویزیون HD

تلویزیون‌های HD بعد از ‌SD به بازار عرضه شدند و کیفیت تصاویر آنها P720 است. ولی کیفیت تصویر آنها نسبت به تلویزیون‌های نسل بعد کمتر است.

تلویزیون FULL HD

تلویزیون‌های FULL HD در حال حاضر بیشترین سهم بازار را دارند زیرا علاوه بر قیمت مناسب، تصاویر را با رزولوشن 1080*1920 برای کاربر به نمایش می‌گذارند.

تلویزیون UHD یا 4K

تلویزیون‌های فورکی یا UHD بعد از فول اچ دی به بازار وارد شدند. این تلویزیون‌ها به دلیل تصاویری با کیفیت 2160*3840 به سرعت در بین کاربران محبوب شدند. کیفیت تصویر تلویزیون‌های 4K دو برابر FULL HD است. برای آشنایی بیشتر با این تلویزیون‌ها می‌توانید مقاله «ویژگی تلویزیون‌های ۴k چیست؟» را مطالعه کنید.

تلویزیون 8K

تلویزیون‌های 8K بهترین کیفیت تصویر را در بین تلویزیون‌های موجود در بازار دارند. وضوح تصویر تلویزیون 8K دو برابر تلویزیون 4K یعنی ۷۶۸۰×۴۳۲۰ پیکسل است.

تصویر با کیفیت 8k
در حال حاضر محتواهای موجود برای تکنولوژی های 8k بسیار نایاب است.

آیا قابلیت HDR در انتخاب تلویزیون مناسب مهم است؟

قابلیت HDR یا دامنه داینامیک بالا در حال حاضر فقط برای تلویزیون‌های 4K وجود دارد. تلویزیون‌هایی دارای قابلیت HDR هستند تصاویر را بسیار درخشان، واضح‌ و نزدیک به واقعی نشان می‌دهند.

تلویزیون‌های هوشمند چه ویژگی دارند؟

یکی از گزینه‌هایی که در زمان خرید تلویزیون با آن روبه‌رو هستید، تلویزیون‌های هوشمند یا اسمارت است.  بسته به اینکه از تلویزیون چه انتظاری دارید یا برای چه کاری از تلویزیون استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه مناسب را خریداری کنید.

تلویزیون‌های اسمارت قابلیت اتصال به اینترنت، اجرا و نصب نرم افزارهای اندروید، اتصال به گوشی‌های همراه و … را دارند. این‌ها تنها بخشی از قابلیت‌های تلویزیون‌ هوشمند است. برای اطلاع از امکانات و ویژگی این تلویزیون‌هامقاله «با ویژگی‌‌ های تلویزیون‌ هوشمند یا Smart TV آشنا شوید» را مطالعه کنید.

سیستم عامل تلویزیون هوشمند
بسته به نوع مدل و برند ممکن است تلویزیون هوشمند از سیستم عامل‌های مختلف استفاده کند.

سیستم صوتی یک تلویزیون خوب چگونه است؟

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌ها، سایز صفحه نمایش بزرگتر و پنل دور صفحه تلوزیون‌ها کاهش یافته است. به این دلیل محلی برای جایگذاری اسپیکر و بلندگوهای قوی در آن وجود ندارد. در نتیجه صدای تلویزیون‌های نسل جدید ضعیف‌تر از تلویزیون‌های قدیمی است.

به همین دلیل در صورتیکه میزان صدای تلویزیون برای شما اهمیت دارد باید در زمان خرید تلویزیون از بلندگو یا سینمای خانگی برای تقویت صدا استفاده کنید.

ساندبار تلویزیون
یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای تقویت صدای تلویزیون، استفاده از ساندبار است.

زاویه دید مناسب تلویزیون چیست ؟

از دیگر نکات مهم در زمان خرید تلویزیون، می‌توان به زاویه دید تلویزیون اشاره کرد. اغلب در تلویزیون‌های پلاسما، LCD و LED زاویه دید بسیار اهمیت دارد. زیرا با دور شدن از تلویزیون و یا تغییر زاویه، رنگ و نور صفحه تغییر می‌کند.

اگر تغییر رنگ و نور صفحه زیاد باشد، نشان دهنده این است که تلویزیون زاویه دید مناسبی ندارد و ممکن است بعد از خرید توقعات شما را برآورده نکند. ولی در تلویزیون‌های OLED، QLED و … زاویه دید معنا ندارد و تصاویر در همه زوایا با کیفیت است. همچنین در هر فاصله از آنها قرار داشته باشید به دلیل وضوح بالای تصویر احساس نزدیکی بیشتری به تلویزیون دارید.

تلویزیون QLED
قیمت تلویزیون‌های OLED و QLED از تلویزیون‌های LCD بسیار بیشتر است.

در زمان خرید تلویزیون به نرخ بروزرسانی تصاویر دقت کنید

یکی از اصطلاحاتی که در زمان خرید تلویزیون با آن روبه‌رو می‌شوید، نرخ بروزرسانی تصویر است. نرخ بروزرسانی یا  Refresh Rate نشان دهنده تعداد تغییر تصاویر صفحه نمایش در یک ثانیه است. یعنی در هر ثانیه تلویزیون چند فریم را پشت سر هم نشان می‌دهد.

هرچه نرخ بروزرسانی تلویزیون بالا باشد تصاویر که با سرعت زیاد مثل مسابقات ورزشی، فیلم‌های اکشن و … بهتر نشان داده می‌شود. اغلب نرخ بروزرسانی تلویزیون‌ها 60 هرتز است ولی با وارد شدن مدل‌های جدیدتر به بازار این نرخ به بازه 120-240 هرتز ارتقا پیدا کرده است.

تعمیر تلویزیون در محل

سرویس و تعمیر تلویزیون در محل، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تبریز و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.

بهترین اتصالات و پورت‌های تلویزیون چیست؟

از جمله نکات مهم در خرید تلویزیون درگاه‌های ورودی و خروجی تلویزیون است. اگر فقط از تلویزیون و گیرنده‌ی دیجیتال استفاده می‌کنید و قرار نیست از دستگاه‌ دیگری استفاده کنید، گزینه‌های بیشتری روی میز دارید. ولی اگر علاوه بر گیرنده دیجیتال وسایلی مثل لپ تاپ، کنسول بازی، ساندبار و … را به تلویزیون وصل می‌کنید باید به تعداد درگاه USB ،HDMI، کامپوننت، LAN و … دقت داشته باشید. برای اطلاع از کاربرد پورت‌های مختلف تلویزیون می‌توانید مقاله« هرکدام از پورت های تلویزیون چه کاربردی دارند؟» را مطالعه کنید.

درگاه های تلویزیون
درگاه USB و HDMI پر کاربردترین درگاه‌های تلویزیون هستند.

مهم‌ترین ویژگی پنل در زمان خرید تلویزیون چیست؟

تلویزیون‌های موجود در بازار پنل‌های مختلفی دارند که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

تلویزیون پلاسما

علی رغم ویژگی‌هایی خوبی مثل عمر بالا و نرخ بروزرسانی تصویر بالا، تلویزیون‌های پلاسما در حال حاضر به ندرت در بازار یافت می‌شوند. زیرا تکنولوژی‌هایی مثل ال سی دی، ال ای دی و … مزایای بیشتری مثل وضوح تصویر بهتری را به کاربر ارائه می‌دهند.

تلویزیون LCD یا LED

تلویزیون LED هم نوعی LCD است فقط در آن نوع پیکسل‌ها تفاوت دارد. این تلویزیون‌ها نسبت به پلاسما از کیفیت و وضوح بهتری برخوردار هستند و با توجه به قیمت بالای تلویزیون‌های OLED و QLED از نظر اقتصادی برای مشتری اقتصادی‌تر هستند. همچنین در سایز‌های مختلف تولید می‌شوند در نتیجه برای محیط‌های بیشتری قابل استفاده است.

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب سایز مناسب تلویزیون میزان فاصله افراد تا صفحه نمایش است.

تلویزیون OLED

تلویزیون‌های اولد یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید تلویزیون هستند. زیرا تصاویر بسیار با کیفیتی را تولید می‌کنند. همچنین بدلیل انعطاف پذیری می‌توانند در حالت منحنی نیز به بازار عرضه شوند.

تلویزیون‌های OLED تصاویر تیره را بسیار با کیفیت‌تر از ال سی دی و ال ای دی نشان می‌دهند ولی نور صفحه نمایش آنها کمتر از LCDهاست.

پیشنهاد مطالعه


تفاوت تلویزیون های LED و OLED و QLED و تکنولوژی پس از آن

تلویزیون QLED

تلویزیون QLED بدلیل وجود پیکسل‌های کوانتومی تصاویر بسیار با کیفیتی را تولید می‌کنند. این تلویزیون‌ها در ابعاد مختلف تا سایز 70 اینچ تولید می‌شوند.

تلویزیون منحنی
تماشای تصاویر در تلویزیون‌های منحنی برای کاربران بسیار لذت بخش است.

بهترین برند تلویزیون در ایران چیست؟

امروزه در بازار ایران هم مانند بازارهای جهانی تلویزیون‌ها با تکنولوژی و برندهای مختلف در بازار وجود دارد که در زمان با آنها روبه‌رو می‌شوید. اما بهترین تلویزیون کدام است؟

باید بدانید نکته مهم در انتخاب بهترین تلویزیون این است که دستگاه از قطعات اصل و با کیفیت ساخته شده باشد. در اینصورت علاوه بر کارایی، طول عمر بالایی خواهد داشت. بر اساس آمارها بهترین برند تلویزیون‌ در ایران سامسونگ، ال جی، سونی، پاناسونیک، فیلیپس، هایسنس و … هستند. اغلب این تلویزیون‌ها از قطعات با کیفیت ساخته شده و دارای خدمات پس از فروش و نمایندگی‌ فعال هستند.

البته باید بدانید در حال حاضر تلویزیون‌های تقلبی این برندها نیز در بازار وجود دارد که توسط افراد سودجو به اسم تلویزیون اصل فروخته می‌شود. این تلویزیون‌ها بی‌کیفیت هستند و ممکن است به سرعت خراب شوند و کارایی خود را از دست بدهند.

تلویزیون سامسونگ
پرفروش‌ترین برند تلویزیون در ایران و جهان سامسونگ است.

پیشنهاد مطالعه


کدامیک به صرفه تر است؟ خرید لوازم دیجیتالی جدید یا تعمیر لوازم دیجیتال؟

در زمان خرید تلویزیون چه مواردی را تست کنیم؟

بعد از انتخاب و خرید تلویزیون مناسب، باید ابتدا آن را تست کرده و بعد پول را پرداخت کنید. برای تست اولیه تلویزیون می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا وضعیت ظاهری تلویزیون را بررسی کنید که شکستگی یا خط و خش نداشته باشد.
  2. کابل برق را به پریز بزنید.
  3. تلویزیون را روشن کرده و حالت‌های مختلف تصویر را تست کنید.
  4. پورت‌های تلویزیون را تست کنید.

اگر همه موارد سالم بود، می‌توانید از سلامت تلویزیون مطمئن شوید و مبلغ آن را پرداخت کنید. در صورتی که در زمان خرید تلویزیون را بدرستی چک نکنید ممکن است قسمتی از آن خراب باشد و بعد از خرید نتوانید آن را اثبات کنید.

در این مقاله آچارباز راهنمای جامع خرید تلویزیون را در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید بهترین تلویزیون را خریداری کنید. نکته مهم دیگری که بعد از خرید تلویزیون باید در نظر داشته باشید نحوه استفاده و نگهداری از آن است. زیرا اگر از آن بدرستی نگهداری شود برای سالیان سال می‌توانید از تلویزیون لذت ببرید و در غیر اینصورت عمر قطعات کم شده و چاره‌ای جز تعمیر تلویزیون ندارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

چت و تماس واتساپ
1
چت و تماس واتساپ
سلام
نیاز به راهنمایی دارید؟
تماس با ما