دوازده نکته برای نگهداری از تلویزیون های LED و LCD

نکات مهم برای نگهداری صحیح از تلویزیون های LED & LCD

مراقبت و نگهداری از تلویزیون علاوه بر صرفه جویی در هزینه تعمیر تلویزیون و تعویض قطعات، باعث افزایش طول عمر آن نیز می شود.

بیشتر وقت ها افراد فراموش می‌کنند که ساده‌ترین کارها مانند خاموش کردن تلویزیون قبل از خواب را انجام دهند.

بزرگترین دشمن تجهیزات الکترونیکی، گرد و غبار است که باعث ایجاد اتصال کوتاه شده و به طور بالقوه به صفحه آن آسیب می رساند و قابل تعمیر نیست.

در این مقاله ۱۲ نکته اساسی برای نگهداری و مراقبت از تلویزیون آورده شده است.
 

نحوه نگهداری و مراقبت از تلویزیون
 

۱. در صورت عدم تماشای تلویزیون آن را خاموش کنید

چرخه عمر یک تلویزیون حدود ۶۵ هزار ساعت است.   اگر هنگام استفاده از تلویزیون کار دیگری انجام می دهید و یا حتی هنگام تماشای تلویزیون چیزی بخوانید این کار به تدریج به یک عادت تبدیل می‌شود در نتیجه طول عمر تلویزیون شما کاهش می یابد و شاید بعد از حدود ۲ سال مجبور به تعمیر یا تعویض آن شوید، در صورتی که می توانید به سادگی با خاموش کردن تلویزیون در صورت عدم نیاز به آن از این امر جلوگیری کنید.

۲. استفاده از تنظیم کننده یا محافظ ولتاژ

مراقب کم و زیاد شدن های شدید ولتاژ باشید که تا حد زیادی به دستگاه های الکترونیکی شما آسیب می رساند. ولتاژ معمولاً در هر زمان که قطعی برق اتفاق می‌افتد به طور ناگهانی قطع می شود، اما نوسانات ولتاژ ممکن است حتی در صورت قطع نبودن برق یا در هنگام رعد و برق نیز اتفاق بیفتد.
استفاده از محافظ و تنظیم کننده ولتاژ نه تنها از تلویزیون بلکه از سایر تجهیزات الکترونیکی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، مایکروویو و غیره نیز مراقبت می کند.
پس بهتر است از محافظ ولتاژ که یک وسیله کاملاً به صرفه است استفاده کنید.
 

۳. تنظیمات روشنایی

تنظیمات روشنایی تلویزیون (brightness )  در حداکثر سطح در هر زمان می‌تواند عمر دستگاه شما را کاهش دهد. اگر می خواهید تلویزیون برای مدت طولانی کار کند از روشنایی بیش از حد صفحه که باعث خستگی چشم نیز می شود خودداری کنید. بهتر است روشنایی در سطح متوسط باشد.
 

۴. استفاده مناسب از کنتراست

استفاده از سطح کنتراست (contrast )  بالا باعث کاهش طول عمر صفحه شده و کیفیت تصویر در طی چند ساعت کاهش می‌یابد. زیرا از قدرت پردازش بیشتری در سطح کنتراست بالا استفاده می شود. بنابراین توصیه می شود که سطح کنتراست را هر از گاهی تغییر دهید.
 

۵. تهویه مناسب

تلویزیون نیز به فضای مناسب برای تهویه نیاز دارد. به طور کلی به دلیل مقدار برق مصرفی و گرمای تولیدی زیاد توسط تلویزیون بهتر است از آن در فضای مناسب و بدون رطوبت استفاده کنید تا هنگام خاموش کردن، تلویزیون خود به خود خنک شود.

این کار همچنین باعث می شود حتی زمانی که از تلویزیون استفاده می‌کنید، مدار داخلی آن خیلی گرم نشده و در نتیجه طول عمر آن افزایش یابد.
 

۶. تمیز کردن مداوم تلویزیون

تمیز نگه داشتن و پاک کردن گرد و غبار  برای مراقبت از تلویزیون امری ضروری است. برای تمیز کردن تلویزیون توصیه می‌شود از  محصولات و پارچه های با کیفیت که مخصوص تمیز کردن صفحه تلویزیون است استفاده کنید.

گاهی اوقات گرد و غبار بر روی صفحه تلویزیون جمع شده و باعث تأثیر بر روی دید می‌شود.

هرگز از آب برای تمیز کردن صفحه تلویزیون استفاده نکنید. استفاده از پاک کننده های ضد الکتریسیته برای تمیز کردن تلویزیون مناسب می باشد.

گرد و غبار برای تلویزیون مضر بوده و نه تنها می‌تواند بر روی صفحه نمایش قرار بگیرد، بلکه بر روی قسمت های داخلی دستگاه نیز مستقر می شود  و می تواند سبب کندی پاسخ تلویزیون شود. برای پاک کردن گرد و غبار می توانید از پمپ های خلاء یا جاروبرقی استفاده کنید.
 

۷. عدم قرار دادن تلویزیون در جای سرد

دمای پایین باعث ایجاد تراکم رطوبت شده و می تواند به سایر قسمت های داخل تلویزیون نفوذ کند، بنابراین توصیه می شود تلویزیون خود را درجای سرد نگهداری نکنید.
 

۸. اجسام تیز را دور از تلویزیون نگه دارید

یکی دیگر از راه های مراقبت از تلویزیون دور نگهداشتن اشیای تیز از آن می‌باشد. اشیای تیز می‌توانند به راحتی صفحه‌ نمایش را از بین برده و باعث آسیب‌دیدگی دائمی صفحه نمایش تلویزیون شوند.
 

۹. دور نگه داشتن آهنربا از تلویزیون های ال ای دی

تلویزیون خود را از اشیایی که دارای خاصیت الکترومغناطیسی یا الکتریسیته ساکن هستند مانند فن ها، تلفن های همراه، GPS و سایر تجهیزات الکترونیکی دور نگه دارید.

زیرا این وسایل ممکن است  تصویر را مختل کرده و بر روی حافظه فلش تلویزیون تاثیر بگذارند که این امر می تواند عمر صفحه تلویزیون را کاهش دهد.
 

۱۰. هنگام حمل تلویزیون بسیار محتاط باشید

تلویزیون های ال سی دی از شیشه های نازک و شکننده ای ساخته شده‌اند، بنابراین هنگام بلند حرکت آنها باید دقت داشته باشید تا هیچ گونه ضربه ای به دستگاه وارد نشود.

نمایشگرهای صفحه تخت به فشار و ضربه فیزیکی حساس هستند و فشار می تواند به صفحه داخلی آسیب برساند.
 

۱۱. تلویزیون ال ای دی خود را در جای مناسب قرار دهید

مکانی که تلویزیون ال ای دی خود را در آن قرار می دهید عامل مهمی برای افزایش طول عمر آن بوده و یکی از نکات مراقبت از تلویزیون می باشد.

بهتر است تلویزیون را نزدیک پنجره قرار ندهید، زیرا نور خورشید به اجزای سازنده دستگاه آسیب می رساند.

همچنین لازم است دستگاه را نزدیک شومینه نیز قرار ندهید زیرا گرد و غبار چوب، خاکستر و گرمای زیاد نیز طول عمر دستگاه را کاهش می دهد.
 

۱۲. تعمیر تلویزیون را  فقط به سرویس کار ماهر بسپارید


در صورتی که تلویزیون شما آسیب دیده است توصیه می شود برای تعمیر، آن را به دست هر تعمیرکاری ندهید و فقط از یک سرویس کار متخصص که قادر به رفع عیوب و تعویض قطعات آن است، کمک بگیرید.
 

تعمیرگاه مرکزی سامسونگ و ال جی در تبریز

04135555527

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

چت و تماس واتساپ
1
چت و تماس واتساپ
سلام
نیاز به راهنمایی دارید؟
تماس با ما